LinkedInYouTubeTwitter

1304 over regels en vergoedingen in Tilburg


In Tilburg worden we hartelijk ontvangen door Jacques van “In de Boomtak”.  De deelnemers zitten aan tafels of in de comfortabele stoelen met elkaar te praten. Een rustig begin van wat  een energieke en informatieve bijeenkomst gaat worden.

 

Geen subsidie

Ingrid geeft de aftrap. Tijdens de rondleiding door het gebouw, die meer ruimtes bevat dan je op het eerste gezicht zou denken, legt Jacques uit hoe het  werk “In de Boomtak”.  Ze krijgen geen subsidie. Er werken alleen vrijwilligers. De grootste kostenpost is de huur, maar ook de energierekening loopt aardig op. In de Boomtak vindt zijn financiering in het verhuren van ruimten. Ze houden zich nauwelijks bezig met het organiseren van activiteiten. Dat doen de huurders over het algemeen.

 

Onderzoek

Na de rondleiding praat Astrid Huygen ons bij over het onderzoek dat zij doet bij vier verschillende buurthuizen in zelfbeheer. De Nieuwe Jutter in Utrecht is daar één van en daar komen reacties op. Diverse deelnemers beginnen zonder inkomsten en moeten wel meteen huur betalen. Astrid benadrukt dat er geen blauwdruk is voor succes. Er zijn veel mogelijkheden en scenario´s.   

 

Juridische valkuilen

Juriste Carina Vrieling legt in haar presentatie uit welke regels er zijn met betrekking tot inkomsten en uitgaven van Algemeen Nut Beogende Instellingen (ANBI).  Als ANBI heb je diverse belastingvoordelen. Maar er zijn ook regels rond de commerciële activiteiten die je mag ondernemen als ANBI. De aanwezige wijkondernemingen hebben geen ANBI-status. Voor hen is de status Sociaal Belangen Behartigende Instelling (SBBI) een optie. Die hebben ook belastingvoordelen en de regeling is eenvoudiger. De overeenkomsten en verschillen zijn in de bijgewerkte presentatie van Carina weergegeven.

 

 Praktische info en belangrijke inzichten

Na haar verhaal wordt Carina bestookt met praktische vragen en wordt er nagepraat over hetgeen de ochtend heeft gebracht.

  •  De mate waarin de deelnemers financiële steun ontvangen verschilt enorm en daarmee ook de mate waarin de deelnemers met geld bezig zijn.
  • Beginnende wijkondernemers hebben het financieel heel lastig (geen bestaande subsidierelatie, nog niet kunnen laten zien wat ze waard zijn, wel huur en startkosten).
  • De regels rond giften,  BTW, enz. zijn complex. Toch moeten de deelnemers op de hoogte zijn van deze regels in verband met het risico op een naheffing van de Belastingdienst.
  • Er zijn slimme constructies om de boekhoudkundige vrijwilligersvergoeding terug te laten vloeien in eigen kas, waardoor er minder belasting betaald hoeft te worden.

Iedereen is positief over de bijeenkomst, de informatie en de informele sfeer. Vooral ook het brabants onthaal “In de Boomtak” en de super goed verzorgde lunch.

 

Vervolg

Gelukkig zijn er ook nog wensen en verbeterpunten.

  • Bij de voorbereiding van de bijeenkomsten zou beter op de praktijk aangesloten kunnen worden. De deelnemers willen er ook wel actiever bij betrokken worden.
  • In het programma van de bijeenkomsten ook meer tijd uittrekken voor onderlinge uitwisseling/uitwerking.
  • Ook buiten de bijeenkomsten meer uitwisseling, met name via LInkedIn.
  • Om echt vooruit te komen en ook als netwerk iets te betekenen moeten we ook elkaar vooruit helpen en informeren.

De sfeer zit er gelukkig goed in. Het meegebrachte informatiemateriaal vindt gretig aftrek. Via de mail horen we nog bij wie we mogen komen kijken en wie belangstelling heeft voor hulp bij het verdienmodel vanuit het Ministerie van BZK.

 

Acties (voor zover nog niet gedaan)

Meldt u aan voor de LinkedIn groep (wijkondernemers only) of 'like' onze pagina op facebook.

Zie hier info over In de Boomtak en geef aan hoeveel sterren ze van u krijgen.

Stuur ons een mail naar als u wilt ingaan op het BZK-aanbod.