LinkedInYouTubeTwitter

Managementplan (stap 4)

Kern van het managementplan is het interne besturings- en organisatievraagstuk. Hoe kunnen we het marketingplan daadwerkelijk gerealiseerd krijgen; wat hebben we daarvoor nodig?

 

Juridische structuur

Beschrijf kort de structuur en de (juridische) inbedding van de exploitant. Wat is de nieuwe onderneming?

  • zelfstandige afdeling bij één van de stakeholders;
  • zelfstandige onderneming in de vorm van een stichting of BV met stakeholders in de rol van bestuurder, toezichthouder en/of aandeelhouder (BV);
  • zelfstandige onderneming zonder juridische betrokkenheid van stakeholders; stakeholders alleen in rol van opdrachtgever/klant.

 

Rollen en Relaties

Opdrachtgever

Is er een centrale 'opdrachtgever' van de exploitant van de MFA?  Zo ja, welke partij(en) is dit? Opties zijn:

  • gemeente;
  • corporatie als vastgoedeigenaar;
  • samenwerkingsverband van hoofdgebruikers;
  • anders of combinatie van opties hierboven;
  • geen centrale opdrachtgever; alleen klanten zijn 'opdrachtgever' van de exploitant.

 

Hoe ziet de relatie tussen opdrachtgever en exploitant er uit. Drie opties:

  • opdrachtgever vervult rol van licentiegever. Opdrachtgever stelt exploitant in staat om binnen bepaalde kaders de exploitatie te voeren. Opdrachtgever verleent geen financiële bijdrage aan de exploitatie.
  • Opdrachtgever vervult rol van subsidieverstrekker. Opdrachtgever levert financiële bijdrage aan exploitatie waarbij de exploitant het exploitatierisico geheel of gedeeltelijk draagt.
  • Opdrachtgever vervult van risicodrager. Opdrachtgever geeft aan exploitant opdracht om de exploitatie te voeren tegen een bepaalde vergoeding. Exploitatierisico ligt geheel bij opdrachtgever.

 

Overleg en besluitvorming

Hoe is het overleg met de volgende partijen

  • met opdrachtgever; wie vertegenwoordigt exploitant en wie de opdrachtgever; wanneer vindt overleg plaats
  • met klanten; eventueel met onderscheid naar de professionele dienstverleners die als hoofdgebruikers in centrum aanwezig zijn en met de bezoekers/bewoners van verzorgingsgebied.
  • met andere stakeholders (indien deze er zijn)

 

Ketenpartners

Benoem de relevante ketenpartners die cruciaal zijn voor het realiseren van missie en doelstellingen. De stakeholders kunnen ook ketenpartners zijn.

 

 

Taken

belang

Competenties

ketenpartner 1

 

 

 

ketenpartner 2

 

 

 

Ketenpartner 3

 

 

 

Enz.

 

 

Personeel en organisatie

Benoem de sleuteltaken die nodig zijn om binnen de nieuwe onderneming beoogde producten en diensten te leveren. Geef het belang aan van de sleuteltaak voor de aard van de MFA (1 = laag, 4 = hoog). De mate van belang zal zich vertalen in de tijd die aan deze taak besteed wordt en de kwaliteit waarmee deze taak wordt uitgevoerd. Geef na het vaststellen van de sleuteltaken aan binnen welke functie deze taken zijn ondergebracht.

 

Sleuteltaken

1

2

3

4

Functie

Ondernemen

-       Programmeren

-       PR, communicatie

 

 

 

 

 

Organiseren

-       Gastheerschap

-       Gebruikersoverleg

 

 

 

 

 

Coördineren

-       Verhuur ruimten

-       Agendabeheer

 

 

 

 

 

Faciliteren

-       Receptie

-       Restauratieve diensten

 

 

 

 

 

Beheren

-       Schoonmaak

-       Onderhoud

 

 

 

 

 

 

Geef bij de functies ook aan of er inzet is van vrijwilligers (ook op bestuursniveau) en mensen met een handicap op de arbeidsmarkt.

 

Geef daarna alle functies aan en benoem daarbij de taken, capaciteit en belangrijkste competenties. Maak bij het invullen van de taken eventueel gebruik van overzicht uit de bijlage.

 

Alle functies

Taken

aantal fte

belangrijkste competenties

Functie 1

 

 

 

Functie 2

 

 

 

Functie 3

 

 

 

Enz.

 

 

 

 

In de bijlagen onderaan deze pagina treft u het Plan van Aanpak en het resultaat van de werkgroep Personeel & Organisatie onder leiding van Gerald Wiebing. Eveneens treft u een checklist van diensten en taken.

Voor voorbeelden van functieprofielen klik hier

 

ICT

De werkgroep ICT heeft in kaart gebracht wat huidige technieken zijn die worden toegepast danwel toepasbaar kunnen worden gemaakt voor gebruik in een MFA. Daarnaast wat er in de toekomst gewenst is. Door het ontwikkelen van een visie op MFA's in de toekomst, de plek van ICT daarbij en het signaleren van kansrijke ontwikkelingen.

Dit omvat onder andere gebouwautomatisering, verhuursystemen etc. 

Voor meer informatie klik hier

 

Overig

Benoem hier overige zaken die op de organisatie van betekenis zijn; denk aan benodigde verzekeringen, vergunningen of aan een aspect als kennis- en kwaliteitsmanagement. Specifiek aandachtspunt is een horecavergunning.