Gemeente Nijmegen is de enige gemeente in Nederland die beheer en onderhoud van de maatschappelijk vastgoedportefeuille (650 panden) volledig heeft uitbesteed. De gemeente vervult hiermee een voortrekkersrol in de professionalsering van het beheer. Bij veel gemeenten wordt het vastgoed nog aangestuurd door beleidsmedewerkers die onderhoud en beheer 'erbij' doen. Steeds vaker worden hier vraagtekens bij gezet en groeit de behoefte aan centralisering van de vastgoedprocessen. Dit laatste heeft als doel een efficiencyslag te maken, waardoor dit gemeenten ook daadwerkelijk wat oplevert. Nijmegen is één van de gemeenten die reeds vergevorderd is met de centralisering van hun portefeuillebeheer. Nu komt daar nog het volledig uitbesteden van het beheer en onderhoud van de vastgoedportefeuille bij. Voor een vaste vergoeding wordt het beheer en onderhoud uitbesteed aan een bureau dat ook optreed als risicodragend aannemer voor negen specifieke panden, waaronder het stadhuis. Door het beheer en onderhoud uit te besteden beoogt gemeente Nijmegen een betere kostenbeheersing te realiseren. 'De winst zit vooral in de bundeling van kennis en kunde', aldus Carel Sweens, die voor de gemeente optreedt als strategisch adviseur. Sweens: 'Externe partijen dwingen je dan om over allerlei dingen informatie aan te reiken. Ook al zouden we na de vijf jaar weer besluiten om alles zelf te doen, dan blijft dat effect van het versneld professionaliseren. Dat is ook winst.' Dit is in het kort de essentie van het artikel 'Verborgen vastgoed', in Property NL Magazine, nr 10/11, juli 2010. Zie de bijlage voor het volledige artikel.
Eenling in volledige uitbesteding
Bestanden
PropertyNL nr 10-11 2010.pdf
(2.53 MB)
Reactie toevoegen