Hoe wordt een school, buurthuis, sportclub of andere voorziening het kloppende hart van de wijk? Door het goed te positioneren. Anders kan je beter zaaltjes verhuren tegen een zo laag mogelijke prijs, stelt Gert Jan Hagen.
Vanuit de Verenigde Staten is bekend dat een goed functionerende community center een grote bijdrage levert aan de aantrekkelijkheid, en daarmee ook de marktwaarde, van een wijk. Een dergelijke accommodatie met functies voor onderwijs, ontmoeting, sport, recreatie en cultuur geeft identiteit aan de wijk. Aan de positionering van een MFA moet daarom veel aandacht worden geschonken. Het helpt om daarbij de MFA te zien als een merk.
Sterk merk
Bij merkontwikkeling blijken 4 punten van groot belang te zijn. Deze vier punten zijn: de ziel, het vertrouwen, de kwaliteit en het theater. Als een product, een wijk, een MFA op deze vier punten goed en samenhangend scoort is er sprake van een (sterk) merk. Dit merk heeft een functie voor de organisatie zelf (waar sta je voor) en een identificerende functie voor de buitenwereld. Op deze vier punten moet het merk ook worden bewaakt en onderhouden.
1. De ziel
De ziel is het belangrijkste. Daarin toont zich de identiteit. Deze moet goed zijn en aansluiten op wat de wijk wil zien. In een wijk vol ambitieuze, creatieve bewoners zal ook de MFA primair gericht moeten zijn op vitaliteit en vernieuwing. In een buurt met sociaal gerichte bewoners gaat het veeleer om ontmoeting en gemeenschap. Dit komt tot uiting in architectuur, inrichting, programmering, en beheervorm. Sluit de ziel niet aan op wat er leeft, hou dan maar gewoon op en verhuur de zaaltjes tegen zo gunstig mogelijke prijs.
2. Vertrouwen
De volgende is ‘vertrouwen’. Met de ziel alleen kom je er niet. Het merk moet zodanig uit worden gevoerd dat de gebruiker erin gelooft en het gaat gebruiken. Als we ‘gemeenschap’ roepen en het eerste wat een burger ervaart als hij binnenkomt is een kliekjes-sfeer, dan is het ook snel gedaan met de MFA.
3. Kwaliteit
Dan de kwaliteit. Dit is een conditio sine qua non: zonder kwaliteit bestaat geen merk. Het gaat hierbij om de kwaliteit van de organisatie, de programmering maar natuurlijk ook om de kwaliteit van de inrichting, de dienstverlening, de klantvriendelijkheid.
4. Theater
Als vierde het theater. Is de MFA zichtbaar aanwezig? Wordt op een effectieve manier gecommuniceerd? In de zogenaamde creatieve wijk heeft het weinig zin om de programmering in het lokale sufferdje te plaatsen. Die leest men niet. Misschien dat social media dan effectiever zijn.
Overkoepelend kader
Voordat gesproken wordt over programmering, over activiteiten en over exploitatie zal eerst gekomen moeten worden tot een positionering, die hiervoor het overkoepelende kader biedt. Dat is de volgorde die leidt tot het hoogste maatschappelijke rendement. In de praktijk gebeurt vaak het omgekeerde.
Auteur
Gert Jan Hagen
Smart Agent
Meer informatie
Voor de positionering van een voorziening in de wijk wordt regelmatig gebruik gemaakt van de z.g.n. leefstijlenbenadering/
Op 20 april 2011 organiseert Smart Agent een workshop van een halve dag over dit onderwerp. Tijdens deze workschop krijgt u ook een leefstijlenkaartje van de buurt rondom uw eigen accommodatie mee.
Zie voor meer informatie ook:
- de leefstijlenbenadering en bewonersbeheer; verslag bijeenkomst 14 januari 2011;
- het MFA Kwartet van het MFA lab; bedoeld om bewust te worden van de invloed van leefstijlen op de 'look & feel' van een MFA of andersoortige locatie met een publieke functie;
- de vertaling van leefstijlen naar schoolconcepten
- het onderzoek naar leefstijlen en hoe verschillende doelgroepen aankijken tegen cultuur, onderwijs, welzijn, zorg en recreatie uitgevoerd in opdracht van de Kopgroep Maatschappelijk Vastgoed.