Het is voor gemeenten en scholen nog een hele opgave om de vastgoedinformatie actueel te houden, blijkt uit de quick scan vastgoedmanagement die in Bouwstenenverband is uitgevoerd.
Anders dan zo’n tien jaar geleden hebben vrijwel alle gemeenten en scholen zicht op de panden die ze in eigendom of beheer hebben. Toch is er nog een hele slag te maken, blijkt uit de zelfscan die door meer dan 40 gemeenten en 18 scholen is ingevuld.
Betrekkelijk laag niveau
Driekwart van de betrokken gemeenten geeft aan dat ze voor haar vastgoedmanagement wat betreft informatie en systemen nog betrekkelijk aan het begin staan (0,5 tot 1,5 op een 4-puntsschaal). Een kwart van de gemeenten, waaronder Veghel, Etten-Leur, Tholen, Oss, Enschede en Nijmegen kan zeggen dat ze haar informatie redelijk op orde heeft. Grotere gemeenten hebben in het algemeen hun informatie beter op orde dan de kleine.
Geen systemen
Bij scholen ligt dat anders. Verscheidene grote en kleine scholen bevinden zich op een basisniveau; de informatie is betrouwbaar en er wordt gebruik gemaakt van een informatiestrategie- en planning. De (soms grote) scholen die onder het basisniveau zitten, hebben vaak geen goed informatiesysteem en daardoor weinig inzicht in hun vastgoed.
Verschillende maatstaven
Wicher Schönau van Twynstra Gudde: “We zien dat veel middelgrote en grote gemeenten een slag willen maken van ‘het hebben van vastgoeddata’ naar ‘het hebben van betrouwbare en actuele managementinformatie’. Ze hanteren hogere maatstaven voor zichzelf dan veel kleine gemeenten doen. Kleine gemeenten hebben minder objecten in de portefeuille en daardoor automatisch meer overzicht. Maar ze zijn, uitzonderingen daargelaten, ook sneller tevreden met de informatie die ze hebben. Deze wordt vooral voor het onderhoud gebruikt, maar om te kunnen sturen op beleidsdoelen, bijvoorbeeld duurzaamheid, is meer informatie nodig.”
Ook meedoen? Dat kan door partner te worden en/of u aan te sluiten bij één van de Bouwstenen-netwerken. Bij vrijwel alle netweken en ontwikkelactiviteiten is de informatievoorziening een actueel thema.
Ontwikkelactiviteiten U kunt ook meedoen met het netwerk Informatiemanagement (gratis voor gemeenten, zorg, corporatiesis en scholen) of als adviseur of leverancier van systemen meedoen met het ontwikkelprogramma In Control 2017-2019.
Najaarsbijeenkomst Informatiemanagement en de resultaten van de quick scan zijn ook onderwerpen tijdens de Najaarsbijeenkomst op 30 november 2017. U kunt zich hiervoor nu al aanmelden.
|
Meer informatie
- Het uitgebreide Ontwikkelprogramma In Control 2017-2019
- De publicaties 'In Control!' en 'In Control 2016' (Bouwstenen, december 2015 en 2016)
- Overzicht van vastgoed- en facilitymanagementsystemen op deze website, incl. gebruikerservaringen
- Publicatie 'Spelregels voor vastgoedmanagement' (Bouwstenen, december 2016)