Het MFA Lab bestaat twee jaar. Wat is er in die periode gebeurd en wat zijn de behaalde resultaten? Op vrijdag 1 juli werd daarvan verslag gedaan. Kern: een MFA is geen gebouw maar een onderneming.
Het MFA Lab is een innovatief verband van gemeenten, corporaties, maatschappelijke instellingen en experts gericht op de exploitatie van maatschappelijke centra. Op 1 juli deed het MFA Lab verslag van twee jaar experimenteren en ontwikkelen. Thema's zijn marktonderzoek en marketing, financiën, maatschappelijk rendement en juridische structuren. Klik hier om het programma in te zien. Deelnemers ontvingen een handboek met opgedane inzichten en de ontwikkelde instrumenten.
Het congres vond plaats in De Kamers te Amersfoort (Wezeperberg 1, Amersfoort), een markante plek die laat zien hoe het anders kan: gastvrij en ondernemend. Jos van Oord, initiatiefnemer en kamerheer, hield een korte introductie. Er werd vervolgd met een duopresentatie van initiatiefnemers Marc van Leent en Tom de Haas over achtergronden en resultaten van het MFA Lab.
Rond half elf werd gestart met de eerste ronde workshops, na een korte pauze werd verder gegaan met een tweede ronde workshops. De workshops betroffen:
- Werken met wijkprofielen - André Kamphuis (SmartAgent)
- Rekenen aan MFA's - George Müller (Realink) en Nicole Huisman (MFA Lab)
- Structureren van eigendom en exploitatie - Elzo Hilgenga (ICS Adviseurs) en Tom de Haas (MFA Lab)
- Toetsen van performance - Margot Icking (Hospitality Consultants)
Ook wierp het MFA Lab de blik naar voren; naar nieuwe thema's en innovaties als de inzet van sociale media, ZZP-ers als doelgroep van MFA's en private financiering. Dit door middel van een aantal pitches:
- Het gebruik maken van sociale media - Annelies Lammers (Simpel Contact en Concepts) over 'Is sociale media gebakken lucht?'
- Private financiering van MFA's - Mark Wolbert (Whise) over de Wervende Organisatie
- 'Het nieuwe werken' als kans voor MFA's - Mark Verhijde
De dag werd afgesloten met een borrel in de zomerzon op het terras van De Kamers.
Reactie toevoegen