Als onderdeel van het Deltaplan Scholen verkennen we in Bouwstenen-verband de mogelijkheden van duurzaam ruimtegebruik. Kan het beter en goedkoper als we bijvoorbeeld meer de hoogte in gaan? Hieronder de eerste vijf lessen uit de praktijk over de ruimtelijke inpassing van scholen in het basis- en voortgezet onderwijs.
Meer lagen voor kinderen oké
Het maakt voor kinderen en de kwaliteit van het onderwijs niet uit of een school uit één of vier lagen bestaat en of het plein op het dak zit. Het vraagt wel meer van de volwassenen. De samenwerking met ouders en organisaties rond de school is complexer.
Stedenbouwkundig nogal een blok
Stedenbouwkundig gezien is een school nogal een blok (veel massa) in zijn omgeving, met veel vraag naar buitenruimte en veel verkeer. Toch willen veel gemeenten scholen van allerlei smaken verspreid door de stad en ingepast in hun omgeving, zodat kinderen uit dezelfde wijk met elkaar naar school kunnen en de verkeersbewegingen beperkt blijven. De sturingsmogelijkheden hiervoor zijn beperkt.
Inpassing is duur maatwerk
Gymzalen half verdiept. Fietsen niet meer op het maaiveld, maar in een logistieke hub. Spelen (ook voor de buurt) in de gymzaal, op het schoolplein of op het dak. In de praktijk zijn er allerlei oplossingen om een school in zijn omgeving in te passen, maar het is puzzelen en al dit maatwerk kost veel extra geld.
Het proces is mensenwerk
Het gesprek met de schooldirecteur, stedenbouw, huisvesting en vastgoed aan het begin van het vernieuwingsproces is van cruciaal belang. Pas dan kan je de ruimtelijke puzzel in de bestaande stad leggen. Utrecht zet met haar barcode de toon voor dit gesprek. In Rotterdam spelen de stedenbouwers een belangrijke rol bij de belangenafweging. Hoe dan ook, het resultaat is het gevolg van mensenwerk.
Ook afdeling stedenbouw inrichten
Een programma voor de aanpak van scholen helpt enorm de eigen organisatie in te richten. Zo heeft Rotterdam, in de wetenschap van wat er de komende jaren op stapel staat, bij de afdeling Stedenbouw meerdere stedenbouwers die (per wijk) verbonden zijn aan de vernieuwingsopgave voor scholen. Deze stedenbouwers kennen de scholen en de gemeente en kijken breder naar het functioneren en de ontwikkeling van de stad dan veel andere partijen.
Meedoen? Dat kanDeel ook jouw ervaring met de ruimtelijke inpassing van scholen. Heb jij bijvoorbeeld handige tips of financiële informatie over de investeringskosten (kapitaallasten) van een meerlaagse school ten opzichte van een platte? Dan horen we dat graag. |
Image
|
Meer info
- Artikel Een school midden in de stad (Schoolfacilities, mei 2024)
- Artikel: Ruimte te over of juist niet (Schoolfacilities, (januari 2024)
- Artikel: Nieuwe gymnasium vroeg om totale gebiedstransformatie (Gemeente Rotterdam, mei 2024)
- Artikel: Meer reële uitgangspunten voor onderwijshuisvesting (Schoolfacilities, mei 2023)
- Ontwikkelwerk: Deltaplan scholen