LinkedInYouTubeTwitter

2106 Professionaliseren vastgoedorganisatie

Op 10 juni 2021 komen de Chefs Vastgoed online bij elkaar rondom de organisatie van het vastgoedmanagement. Het is een thema waarover we nog lang niet uitgepraat zijn. 

Herkenbare problematiek

De problematiek, neergezet door de chefs van Leiden, Oss en Utrecht is herkenbaar:

  • Metta Streefkerk, UtrechtIedereen heeft wel een verbeteragenda en een organisatie die net niet helemaal past. Daarom gaat Utrecht eerst aan de slag met een nieuwe kadernota en kijkt daarna welke organisatie daar het beste bij past, vertelt Metta die vandaag voor het eerst aanschuift.
  • Meer gemeente werken met verbeterteams, inhuur en uitbesteding om alles goed georganiseerd te krijgen. Laurens vertelt hoe ze dat in Leiden doen.  
  • Op veel plekken vertrekken mensen, het werven van nieuw personeel is lastig en het begeleiden van enthousiaste junioren kost veel tijd. Sandra heeft in Oss ervaren dat een functienaam het verschil kan maken tussen geen of meer sollicitanten. En Henk heeft een goede tip voor een koptekst ‘Heb jij een geweldige baan, kom bij ons”.  

Veel organisatievragen

Het gesprek over de inrichting van de organisatie gaat verder over de splitsing of juist het combineren van beleid en vastgoed, waar onderwijs is belegd, de afstand tussen het portefeuillemanagement en beheer, de rol van asset- en accountmanagement, de plek en rol van de projectleider (adviseur of opdrachtgever van projecten zodra het beleid en budget is geregeld), het ontwikkelrisico, het moment van overdracht (bestek uitvoeringsgereed?) en het tekort van de eigen afdeling om goed deel te nemen aan (ontwikkel)projecten terwijl dat in het kader van TCO wel wenselijk is. En over vastgoed dat overal de schuld van krijgt. 

Samen oppakken

Uit de peiling tijdens de bijeenkomst komt naar voren waar we (ook in Bouwstenen-verband) nog goed op kunnen inzetten (beter verbinden met opleidingen, meer naar buiten) en wat we samen kunnen uitwerken (tips voor de inrichting van verbeterteams). De jaarlijkse Bouwstenen-enquête zou meer inzicht kunnen bieden in hoe gemeenten georganiseerd zijn. 

 

Goed om weer te weten waar iedereen mee bezig is. Dit geeft vast aanleiding voor bilateraal contact. Maar ook samen zijn we nog niet uitgepraat. Wordt vervolgd. 

 

 

What's next?

We horen graag wie met Ingrid/Bouwstenen wil meedenken over:

  • de jaarlijkse Bouwstenen-enquête met vragen over de vastgoedorganisatie
  • activiteiten richting Europa (wetgeving, verduurzaming, slimme gebouwen)
  • beslissers in het onderwijs
  • de doorontwikkeling van Bouwstenen

Relevante bijeenkomsten (in de planning):

  • Partnerborrel, zodra het weer kan: bijvoorbeeld 12 augustus?
  • Chefs bijeenkomst over BBV: 15 september (chefs hebben hiervoor al een agendaverzoek gekregen)
  • Wethoudersbijeenkomst: september 2021 
  • Actualiteitencollege verbeterteams: na de zomer 
  • Maatschappelijk Vastgoeddag: eind november/begin december 2021

 

Meer informatie